Något som oroar mig....

Först och främst, så hade jag i första hand tänkt att göra inlägg med några utav de hundratals bilder som jag har tagit den senaste tiden, men det tar sån himla tid och jag är så förbaskat trött.

Orsaken till varför jag är trött är dels för att jag har varit riktigt aktiv de senaste dagarna och dels för att jag har haft skit svårt för att sova.


Sömnen beror på ett samtal som jag hade med grannarna som bor två hus upp på gatan här om dagen.

Dem är ett par i 30-35 års åldern som precis flyttat hit från colorado. Jag tror att Pappan jobbar inom flygvapnet och mamman har jag ingen aning om. Hur som helst kom vi in på spindlar via min kommentar om att "allt är större i USA". Vilket ledde vidare till samtalet giftiga spindlar.

Ja för det har dem här i USA två sorter, den ena värre än den andre. Den första är svarta änkan.



den andra spindeln är the brown recluse



Mannen förklarade för mig de olika kännetäcknen på spindlarna, storleken och så vidare. Jag hade sett dokumentärer om svarta änkan innan och blev lite förskräkt när han sa att den fanns här.
hans svar på min reaktion blev

"- Jag skulle hellre ta ett bett från svarta änkan vilken dag som helst än ett bett från the brown recluse"

Jaså varfördå?  Blev ju naturligtvis mitt svar. Då förklarade han för mig att svarta änkan har ett nervgift som påverkar hela nervsystemet, det kan paralysera hela kroppen, läskigt värre, men det finns motgift för det, även om man kan få permanenta skador.

Men the brown recluse däremot har ett gift som verkar lokalt och bryter ner vävnaden i det området där man blivit biten, hud och muskler allt bara dör, efter några dagar och som i bästa fall efter lämnar ett stort gropigt ärr men som ofta efterlämnar ett stort gapande hål som inte riktigt vill läka.

varning för starkt material -----> http://www.your-inner-voice.com/brownreclusespider.html

Ni som känner mig lite närmare vet att jag har fruktansvärd spindelfobi, och fobi är inte ett ord jag använder lätt i sammanhanget, spindlar är oerhört ångestframkallande för mig och rädslan är helt oproportionerlig till det verkliga hotet. Det är alltså en rädsla som inte går att rationalisera bort.

Och efter att han berättat vad han berättat så ville jag naturligvis försäkra mig om att denna sortens spindlar är ovanliga näst intill oexisterande.

Då berättade han för mig att till motsatts till vad folk tror så är dem ganska vanliga, men dem gillar lite mer avskiljda platser, men här om dagen hade han hittat en svarta änkan på framsidan av sitt hus när han höll på i en rabatt kring ett träd, detta är trettio meter ifrån vårt hus, på en gräsmatta där hans barn brukar leka.

och när dem bodde i  Colorado så hade mamman hittat en brown recluse i handuken hon skulle torka sin nyfödda bäbis med.

Så nu är grundtanken några dagar senare "okey, vad räknas som avskiljt i så fall?"

och så inser jag att jag inte längre känner mig säker på mitt rum, det är då en gammal bekant sticker in sitt huvud genom dörren och säger:


-Kommer du ihåg mig?
-Jag tog med mig en present, lite tvångstankar kan man ju aldrig få för många av, säger han och ler illvilligt...




Kommentarer
Postat av: Lisen

Som jag sa tidigare. Be din värdmamma anlita en antesimex gubbe som kommer och sprejar huset med gift som dödar alla insekter i ditt hus. Inte bara att de dödar dem de håller dem borta i minst tre månader!!



Fråga henne <3

2009-09-22 @ 22:28:06
URL: http://lisaantonsson.se
Postat av: K

Tack Lisa, men problemet är ju egentligen inte spindlarna, det är det oproportionerliga hotet jag upplever från dem, alltså problemet är i mig. Och tyvärr tror jag att det problemet bara blir värre om jag underhåller det med massa hjälpmedel för att hantera och undertrycka känslorna det skapar. Tack för engagemanget =)

2009-09-23 @ 04:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0