Kulturchock

Hej allihop!

Jag vet att det har blivit långt mellan uppdateringarna. Det finns flera anledningar till detta, dels så har jag haft så sjukt mycket att göra så det har helt enkelt inte funnits tid, vi har hittat på flera saker varje dag sen jag kom hit och den tiden jag har varit ledig på har jag använt till att komma iordning, åka och handla det jag behövt och skypa med min familj.

Hur som helst så ska detta inlägget handla om kulturchock vilket är en annan anledning till varför jag inte uppdaterar så ofta. När man kommer och möter en ny kultur så är det så ofantligt mycket nya intryck hela tiden. Allt är nytt och det som inte är nytt, måste man komma underfund med att det fungerar likadant, för man kan inte ta förgivet att det ska vara samma bara för att det verkar/borde vara det.

Ett exempel på detta är att jag följde med min värdfamilj till kyrkan förra söndagen. Familjen är lutheraner, och för er som inte håller koll så är även svenska kyrkan luthersk, och nästan alla har ju någon gång varit på en gudstjänst, frivilligt eller mindre frivilligt ;-).

Det var en speciell gudstjänst för att Amanda was "acculiting". Vad är detta? Det har vi ju inte i svenska kyrkan.



Jo det innebär att när man är i åtta års åldern får man vara med och tända ljus i en "officiell" liten cermoni, och efter att man gjort detta tar man nattvarden för första gången. Det skiljer ju sig en aning från svenska kyrkan.







Hon fick också hjälpa till att dela ut nattvarden, och på tal om nattvarden så serveras den så här:



I ett shotglas med ett kex till!

Det är detta som är grejen med kulturshock, för mig är dessa små glas bara förknippade med hårt festande och deffinitivt inte kyrkan, så istället för att ha nattvardsfirande i huvet som ensam process så hade jag tio andra, varav den viktigaste processen var "hur sjutton ska jag tömma glaset på ett värdigt sätt?!"


Kulturchock en annan del som bidrar till kulturchock är att allting tar mycket längre tid.

När man har massa extra processer i huvudet för att bearbeta nytt material, placera ny information i fack, förstå hur oskrivna sociala regler fungerar, ränkna ut hur vädret fungerar i ett nytt land, vad man ska ha på sig i olika situationer osv, så tar allt mycket längre tid.

Att välja kläder till kyrkan till exempel, vad är passande? Klädseder ser ju inte lika dant ut överallt.




Eller hur det där med maten fungerar. Det är väldigt individuellt. Alla amerikaner sitter inte och glufsar framför tvn hela dagarna. Jag har kommit till en familj som för det mesta äter tre mål mat om dagen. Dem äter ganska nyttigt, mycket frukt och grönt, eller tja mycket vill jag kanske inte säga egentligen.

Saken är den att dem äter väldigt små portioner, typ lite yoghurt och några blåbär till frukost, en smörgås till lunch och vad jag skulle kalla en barnportion "lunch" till middag. Och jag kan inte med att äta så mycket mer än vad dem gör.

Så min kulturchock innebär att jag är väldigt mentalt utmattad, för att vi ständigt har massa olika aktiviteter med massa nya intryck och att jag går runt och är konstant hungerig, jag har i skillnad från många andra gått ner några kilo under den tiden jag varit här istället för att gå upp i vikt som är det vanligaste när man åker till staterna.

När man tänker på det så är det lite ironiskt att jag går och är hungerig i det landet där det finns mest mat...



Kommentarer
Postat av: Lisa Antonsson

Jag tycker du gjorde ett riktigt bra jobb men att välja outfit älskling <3 Älskar den klänningen, det är verkligen min favvo på dig <3

2009-09-09 @ 21:01:52
URL: http://lisaantonsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0